پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی



خراسان رضوی، استان پایلوت اجرای پروژه مدیریت سرعت

تاریخ انتشار: 1398/10/16

مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در جلسه آغاز پروژه ارائه الگوی راه ایمن با تمرکز بر مدیریت سرعت به منظور تحقق سیستم ایمن پایدار در خراسان رضوی گفت: با توجه به شناخت ما از خراسان رضوی و توامندی هایی که در این استان در حوزه ایمنی شاهدش بودیم، خراسان رضوی هم به لحاظ توامندی های مدیریتی و هم کارشناسی صورت گرفته یکی از استان های پیشرو در این عرصه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، جواد هدایتی،در خصوص چرایی لزوم فعالیت در حوزه سرعت و اینکه آیا نقش آن مانند بسیاری از عوامل دیگر است، یا نقش پر رنگ تری دارد، افزود: با توجه به محدودیت های منابع مالی، باید به سمت کارهای کم هزینه رفت و مدیریت سرعت یکی از موضوعات دارای این ویژگی است.

وی با تاکید بر اینکه در تمامی تصادفات، سرعت یا عامل اصلی است و یا عامل تشدید کننده، ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده در دنیا، در تصادف وسیله نقلیه با عابرپیاده، اگر سرعت خودرو حدود 30 کیلومتر در ساعت باشد، احتمال مرگ 5درصد است و در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت این احتمال به حدود 100درصد می رسد.

هدایتی با تصریح این موضوع که سرعت به صورت تصاعدی در شدت خسارات نقش دارد، گفت: در شبکه راه ها اگر میانگین سرعت حدود 5 تا 10 درصد کاهش یابد، احتمال آسیب ها حدود 40درصد کاهش خواهد یافت.

ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد: امیدوارم خروجی این جلسه را در کاهش قابل توجه کشته شدگان سفرهای نوروزی 99 شاهد باشیم.

وی همچنین افزود: ما وظیفه داریم به عنوان متولی جاده های استان، بستر امنی برای تردد مردم در این جاده ها را فراهم کنیم.

هرمز ذاکری، معاون دفتر ایمنی حمل و نقل و دبیرخانه کمیسیون ملی ایمنی  راه های کشور نیز در این جلسه با اشاره بر موضوع پیاده سازی پایلوت پروژه مدیریت سرعت در خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی یکی از سه استان انتخاب شده برای پیاده سازی پایلوت این پروژه است.

وی ادامه داد: در این جلسه به برنامه ریزی اجرای پایلوت خواهیم پرداخت تا خراسان رضوی نیز در کنار استان های اصفهان و مرکزی به اجرای پایلوت این طرح بپیوندد.

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی بیان داشت: با قاطعیت می توان خراسان رضوی را مهم ترین استان کشور در حوزه حمل و نقل جاده ای مسافر دانست و همین امر سبب تلفات قابل توجه این استان در حوزه جاده می شود.

سرهنگ هادی امیدوار در ادامه به آماری در خصوص روند کلی کاهش آمار تلفات جاده ای استان در سال های گذشته اشاره کرد و بیان داشت: آمار تلفات جاده ای استان از 1145 نفر در پایان سال 1389 به 715 نفر در پایان سال 1397 رسیده که کاهش حدود 500 نفری داشته است.

وی افزود: متاسفانه امسال نتوانتسیم این روند را ادامه دهیم و تا پایان آذر، حدود 107 نفر افزایش تلفات به نسبت سال گذشته داشته ایم. که البته عمده دلیل آن تحلیل بخشی از سامانه های ثبت تخلفات جاده ای بنا به دلایلی از قبیل آسیب، تخریب و سرقت بود.

سرهنگ امیدوار همچنین گفت: ما در برخی محورها که اقدامات فیزیکی جهت آرام سازی ترددها انجام دادیم این طرح به خوبی نتایج خود را نشان داد.

مهدی حسینی، دبیر شورای هماهنگ حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی ضمن تشکر از ورود سازمان راهداری به موضوع برنامه ریزی جهت ایمنی راه با محوریت سرعت، افزود: در آمارهای اعلام می شود که بین 55 تا 70 درصد سوانح رانندگی نشات گرفته از رفتار رانندگان است که این خود گویای میزان اهمیت پرداختن به این قبیل موضوعات است.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: لازم می دانم از کمیسیون ایمنی راه های کشور در خصوص ورود به امر پروژه سازی موضوعات حول محور ایمنی راه ها تشکر کنم.

جواد وحدتی فرد ادامه داد: کمیسیون ایمنی در استان ها دو وظیفه اساسی دارد که اولین آن هماهنگی و دومین آن حساس سازی جامعه به این مقوله است که البته استان ها سهم خود را در این زمینه انجام داده اند، اما نمودارهای سینوسی این تاثیرات نشان دهنده آن است که دیگر فعالیت های تجربی در این زمینه افاقه نخواهد کرد و باید کارهای علمی در این زمینه انجام گردد.

 دکتر رضا وفایی نژاد، رییس اورژانس مشهد در خصوص فعالیت های اورژانس در سطح جاده های خراسان رضوی، گفت: فوریت های پزشکی جاده های استان توسط 6 دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سبزوار، نیشابور، گناباد، تربت حیدریه و تربت جام و با کمک 4 فروند بالگرد در کنار مجموعه ای از آمبولانس ها و اتوبوس آمبولانس ها انجام می شود.



























مشخصات:
نظرات: *